چگونه پلتفرم‌های تامین مالی جمعی از سرمایه‌گذاران و جمع‌آوری‌کنندگان سرمایه محافظت می‌کنند

حذف خطرات فوق، یک وظیفه اولیه فوری هر پلتفرم تامین مالی جمعی با هدف بهبود ایمنی آن است.

سرمایه‌گذاری جمعی، روشی را که کسب و کارها سرمایه اولیه ایجاد می‌کنند متحول کرده است. با این حال، روش سرمایه‌گذاری جایگزین یک مسیر چالش برانگیز برای هر طرف درگیر در این فرآیند است.

چالش در انواع مختلف ریسک‌های تامین مالی جمعی نهفته است. اگر شما یک سرمایه‌گذار جدی، جمع‌آوری کننده سرمایه یا صاحب کسب‌وکار تأمین مالی جمعی هستید، سخت است که در برابر این سؤال مقاومت کنید که: پلتفرم‌های تأمین مالی جمعی چقدر از مشتریان خود محافظت می‌کنند؟

اکنون در مورد سیاست‌های حفاظت از سرمایه‌گذاری جمعی و روش‌های امنیتی پلتفرم بیشتر خواهیم پرداخت.

انواع ریسک‌های تامین مالی جمعی

انواع ریسک‌های تامین مالی جمعی

سرمایه‌گذاری جمعی بسته به پروژه، ساختار سرمایه و سیاست‌های کاهش ریسک دارای ریسک کم و پر ریسک است.
به عنوان مثال، سرمایه‌گذاران با ریسک های متعددی روبرو هستند که عبارتند از:

ریسک شکست کسب و کار

احتمال شکست برای استارت‌آپ‌های اولیه همیشه بیشتر از کسب‌وکارهای دیگر در مرحله اول است. سرمایه‌گذاران نیاز به اسناد افشایی از جمع‌آوری کنندگان سرمایه دارند که خطرات بالقوه، ضمانت‌ها، محدودیت‌های نقدینگی و سایر مشکلات احتمالی را توضیح دهد.

عدم تخصص سرمایه گذاران

تعداد فزاینده‌ای از شرکت‌ها و کمپین‌های تامین مالی جمعی، سرمایه‌گذاران روزمره را هدف قرار می‌دهند که ممکن است دانش و تجربه لازم برای تصمیم گیری آگاهانه سرمایه‌گذاری را نداشته باشند.

تقلب یا کلاهبرداری

وقتی صحبت از تامین مالی جمعی به میان می‌آید، فعالیت‌های متقلبانه ممکن است اتفاق بیفتد. جمع‌آوری‌های مالی واقعی تمایل به ایجاد کمپین‌ها یا پورتال‌های جعلی برای ورود به سرمایه فرشتگان دارند.

پول شویی

مشابه طرح‌های مالی سنتی، گاهی اوقات پولشویی در تامین مالی جمعی اتفاق می‌افتد. پلتفرم‌هایی که قوانین ضد پول‌شویی و الزامات انطباق را رعایت نمی‌کنند ممکن است در معرض طرح‌های کلاهبرداری آنلاین قرار گیرند.

پیچیدگی پروژه

برخی از پروژه‌ها ممکن است پیچیده و درک آن سخت باشد، به ویژه برای سرمایه‌گذارانی که تجربه یا دانش کمی در خصوص ویژگی‌های محصولات یا خدمات ارائه شده دارند.

خطرات روابط تجاری

عدم ارتباط بین سرمایه‌گذاران و جمع‌آوری کنندگان سرمایه ممکن است منجر به سوء تفاهم شود و بر دارایی پروژه تأثیر بدی بگذارد.

خطرات نقدینگی

هیچ بازار عمومی برای سهام خصوصی وجود ندارد و تعداد بسیار کمی از پلتفرم‌های تامین مالی جمعی دارای بازارهای ثانویه داخلی هستند. در نتیجه، این سرمایه‌گذاری‌ها نقدینگی محدودی دارند. حتی در بازارهای ثانویه، ممکن است تقاضای کمی وجود داشته باشد، به خصوص اگر پلتفرم تامین مالی جمعی کوچک باشد.

چالش‌های اصلی استارت آپ‌ها عبارتند از:

ریسک عدم جمع‌آوری مقادیر مورد نیاز سرمایه‌گذاری‌ها

  • شکست پروژه و ضرر سرمایه‌گذاری (کمبود بودجه)
  • نقض مالکیت معنوی
  • تامین مالی بیش از حد

همچنین خطرات کلی مرتبط با پلت فرم وجود دارد که ممکن است بر هر دو طرف تأثیر بگذارد.

عدم شفافیت عملیاتی

شکاف شفافیت ممکن است به دلیل به روز رسانی و صدور گواهینامه رخ دهد. برخی از پلتفرم‌ها مجوز مناسبی ندارند یا به‌روزرسانی‌هایی در مورد پیشرفت کمپین‌های تامین مالی جمعی ارائه نمی‌کنند.

فعالیت تجاری غیرقانونی

برای فعالیت به عنوان یک پلتفرم تأمین مالی جمعی مبتنی بر سهام، در بسیاری از موارد، یک شرکت باید برای مجوزی مشابه مجوز مورد نیاز برای سایر خدمات مالی درخواست دهد. ارائه دهندگان تامین مالی جمعی مجاز به انجام فعالیت‌های تجاری نیستند. مقررات سختگیرانه کشورها یکی از موانع ورود شرکت های تامین مالی جمعی است.

گزارش دهی ضعیف

اگر هیچ گزارش یا تجزیه و تحلیلی در یک پلتفرم وجود نداشته باشد، سرمایه‌گذاران وجمع‌آوری کنندگان سرمایه می‌توانند پیشرفت ارائه را دنبال کرده و استراتژی سرمایه‌گذاری را تغییر دهند.

عدم وجود اعلان خطر

ارائه دهنده باید تمام ریسک‌های سرمایه‌گذاری که ممکن است سرمایه‌گذاران متحمل شوند را توضیح دهد. به طور معمول، این توضیحات به شکل یک هشدار کلی یا مرتبط با معامله ارائه می‌شود. طبق قانون، پلتفرم‌ها باید به صراحت به خطرات احتمالی اشاره کنند. در غیر این صورت، سرمایه‌گذاران در معرض خطر از دست دادن سرمایه هستند.

عدم ارائه اطلاعات

سنگ بنای یک معامله موفق، تصمیمات آگاهانه بر اساس اطلاعات پروژه و تعهدات بروشور است. ناشران اوراق بهادار باید اطلاعات کلیدی را برای ارزیابی دقیق امنیت مالی آماده کنند. پلتفرم‌ها موظف به انتشار توضیحات دقیق پروژه و تفکیک هزینه‌ها هستند.

فاش شدن داده‌های حساس

هر از چند گاهی، رسانه‌ها از نقص دیگری در یک پلت فرم تامین مالی جمعی گزارش می‌دهند. در سال 2014، مجرمان با به دست آوردن دسترسی غیرمجاز به سوابق مشتریان، اطلاعات کاربران Kickstarter را به خطر انداختند.

استارتاپ و حمایت از سرمایه‌گذار

حذف خطرات فوق، یک وظیفه اولیه فوری هر پلتفرم تامین مالی جمعی با هدف بهبود ایمنی آن است. و البته ایمنی مشتریانش.

مطالعات و توصیه‌های زیادی وجود دارد که به ارائه دهندگان تامین مالی جمعی کمک می‌کند تا بر چالش‌ها غلبه کنند. چندین سال پیش گروه بانک جهانی که از کارآفرینان با رشد بالا در اقتصادهای در حال توسعه حمایت می‌کند (InfoDev)، وضعیت امنیت تامین مالی جمعی را مطالعه کرد و مکانیسم‌های محافظتی را ارائه کرد.

جلوگیری از تقلب

چندین راه برای جلوگیری از موارد تقلب وجود دارد: انجام بررسی پیشینه، استفاده از تامین مالی همه یا هیچ، آموزش سرمایه گذاران. این نهادها نیز به نوبه خود باید مطمئن شوند که تمام سرمایه‌گذاری‎های جمعی در پلتفرم‌های تنظیم شده انجام می‌شود.

برای همین منظور، نویسندگان این مقاله پیشنهاد می‌کنند از یک سیستم رتبه‌بندی مبتنی بر ریسک‌های عملیاتی، سرمایه‌گذاری، مالی و ریسک‌های نوآوری استفاده کنند. این می‌تواند به کاهش دسترسی به طرح‌های هرمی تقلبی به یک پلتفرم کمک کند.

جلوگیری از ضرر سرمایه‌گذاران

برای رسیدگی به این مشکل، (InfoDev)توصیه می‌کند:

  • از محدودیت‌های سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران خرد استفاده کنید
  • اجازه دهید عموم مردم بررسی جمعی را انجام دهند و نتایج را به اشتراک بگذارند
  • ترویج بازارهای ثانویه
  • آموزش سرمایه‌گذاران در مورد تنوع نمونه کارها
  • به روز رسانی و بازنگری مقررات فعلی برای تقویت حمایت از سرمایه‌گذار

به عنوان مثال، کارشناسان اتحادیه اروپا برای محافظت از سرمایه‌گذاران ناآگاه از ضررهای احتمالی، پیشنهادهایی را برای مقررات فعلی ارائه کرده‌اند.

با اجرای آزمون‌های دانش ورود بر روی سرمایه‌گذاران احتمالی، یک ارائه‌دهنده می‌تواند تجربه، اهداف، وضعیت مالی و درک اولیه ریسک‌ها و انواع سرمایه‌گذاری را بررسی کند. همچنین، یک پلتفرم باید از سرمایه‌گذار بخواهد تا با در نظر گرفتن روندهای درآمدی منظم، توانایی تحمل زیان را شبیه‌سازی کند.

از آنجایی که هر روز سرمایه‌گذاران بیشتری در حال تلاش برای تامین مالی جمعی هستند، دولت‌های محلی اقدامات حفاظتی را تقویت می‌کنند.

در ایالات متحده این (SEC) است که مسئول حمایت از سرمایه‌گذاران است. با انتشار بولتن‌های سرمایه‌گذار، تنظیم‌کننده به سرمایه‌گذاران آموزش می‌دهد و نکات و نکات تامین مالی جایگزین را توضیح می‌دهد.

در بریتانیا، (FCA) به ایجاد یک پایه محکم برای محافظت از سرمایه‌گذاران خرد ادامه می‌دهد.

(OSC) کانادا در حال ایجاد و اجرای قوانینی برای صنعت اوراق بهادار و ایمنی سرمایه‌گذاران است.

یک مثال خاص، قانون حمایت از سرمایه‌گذاران کوچک است که توسط بوندستاگ (Bundestag) آلمان برای محافظت از سرمایه‌گذاران کوچک درگیر در طبقه دارایی جدید تصویب شد.

بر اساس این قانون، اگر اندازه سرمایه‌گذاری بیش از 1000 یورو باشد و نتوانند بیش از 10000 یورو به ازای هر سرمایه‌گذاری اهدا کنند، سرمایه‌گذاران باید اظهارنامه‌های افشای خود را ارسال کنند.

پر کردن شکاف افشاگری

به گفته کارشناسان، بهترین تاکتیک در اینجا اجرای حسابرسی اجباری، افشای مالی و بررسی‌های تجاری است. در عین حال، ارائه دهندگان باید ارتباطات رسانه‌های اجتماعی در مورد پیشنهادات را محدود یا نظارت کنند.

همچنین، شکاف افشا ممکن است با کمک ابزارهای (GUARDD)مانند برطرف شود.

(GUARDD) یک پلت فرم داده‌های مالی مبتنی بر ابر است که میزبان اطلاعات افشای شرکت‌های خصوصی است. سرمایه‌گذاران بالقوه می‌توانند یک سند/گزارش تلفیقی از عملیات و تاریخچه مالی یک شرکت را بررسی کنند. این به سرمایه‌گذارانی کمک می‌کند که ممکن است به اطلاعات منظم و به‌روز در مورد وضعیت مالی و اخبار شرکت‌های شرکت‌هایی که پشتیبانی می‌کنند نیاز داشته باشند.

محافظت از استارت آپ‌ها در برابر شکست

گزارش (InfoDev)شامل نکات مفیدی در مورد محافظت از راه‌اندازی استارت آپ‌ها است که می‌تواند به کاهش عدم پذیرش بازار ( اگر جامعه سرمایه‌گذار به پروژه علاقه‌ای نشان ندهد)، ریسک‌های بخش و شکست بودجه کمک کند.

ریسک راهکار
ریسک بخش-کسب و کارها را قادر می‌سازد تا مقادیر کمی سرمایه را برای نشان دادن علاقه بازار جمع‌آوری کنند
-اجازه دهید سرمایه جمعی فقط بخش کوچکی از کل سرمایه را افزایش دهد
-ایجاد موفقیت‌های کوچک در زمینه‌های خاص (علم و انرژی)
عدم پذیرش بازار-ارائه محصولات ترکیبی (تامین مالی جمعی + سرمایه‌گذاری‌های سنتی)
-داستان‌های تجاری موفق را از طریق رسانه‌ها و توصیفات سرمایه‌گذاران به اشتراک بگذارید
عدم موفقیت در تامین مالی-ایجاد برنامه‌های آموزشی برای استارت آپ‌ها در مورد چگونگی جمع‌آوری سرمایه
-با کارگزاران/فروشندگان، وکلا یا حسابداران همکاری کنید تا به استارتاپ‌ها کمک کنید تا پس از تامین مالی به یک طرح تجاری پایبند باشند.

تقویت امنیت پلتفرم

در شرایط فعلی، تهدیدات سایبری به طور چشمگیری در حال افزایش است. فناوری‌های مالی یکی از آسیب‌پذیرترین بخش‌ها است، بنابراین پلتفرم‌ها باید اقدامات ایمنی بیشتری را برای محافظت از مشتریان انجام دهند.
(Accenture )یک شرکت خدمات حرفه‌ای ایرلندی-آمریکایی مستقر در دوبلین که در خدمات و مشاوره فناوری اطلاعات تخصص دارد، سیاست‌های ریسک سایبری موسسات مالی را مطالعه کرده و به این نتیجه رسیده است که تنها یک سوم بازیکنان از فناوری‌های هوش مصنوعی برای کاهش تهدیدات استفاده می‌کنند.

این چشم‌انداز ریسک سایبری دلسرد کننده است، به همین دلیل است که (Accenture) به شرکت‌های فناوری‌‌های مالی پیشنهاد می کند:

پیاده‌سازی فناوری های امنیتی امکان پذیر (AI/ML، رمزنگاری و غیره)
کاهش حملات مردم محور
با مقررات حفظ حریم خصوصی مانند GDPR و CCPA مطابقت داشته باشد.
سرمایه‌گذاری در کشف مسائل امنیتی (مدیریت خط مشی خودکار، هویت پیشرفته، مدیریت دسترسی)
همکاری با ارائه دهندگان شخص ثالث تایید شده و غیره

نکات نهایی

“اعتماد در تامین مالی جمعی بسیار مهم است و همه ما می‌دانیم که وقتی از دست رفت، بازگرداندن آن بسیار دشوار است.” سیمون مارینزی (Simone Marinesi).

تله‌ها علامت تجاری فعالیت‌های مالی هستند و کاهش آن‌ها باید در اولویت هر ارائه‌دهنده سرمایه‌گذاری جمعی باشد.

سرمایه‌گذاران، جمع‌آوری کنندگان سرمایه و خود ارائه دهنده در معرض خطرات مالی قابل توجهی قرار دارند. برای سرمایه‌گذاران، خطر از دست دادن سرمایه است. شکست پروژه سرقت IP ممکن است برای استارت آپ‌ها فاجعه بار باشد.

پلتفرم‌های تامین مالی جمعی در صورت عدم انطباق با استانداردهای حفاظت از صنعت، داده‌های کاربر و شهرت آنها را به خطر می‌اندازند.

بهینه سازی امنیت ممکن است یک کار پیچیده باشد، اما برای پلتفرم‌ها تنها راه ارائه بالاترین ارزش ممکن به مشتریان است.

منبع:

How Crowdfunding Platforms Protect Investors and Fundraisers

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا