چگونه یک نوآوری را بدون از دست دادن حقوق مالکیت فکری تامین مالی جمعی کنیم؟

چگونه یک نوآوری را بدون از دست دادن حقوق مالکیت فکری تامین مالی جمعی کنیم

تامین مالی جمعی شامل تعداد زیادی از افراد است که مقادیر کمی سرمایه را برای تأمین مالی یک سرمایه‌گذاری تجاری، معمولاً یک شرکت استارتاپی در مراحل اولیه، مشارکت می‌دهند. طی چند سال گذشته، پلتفرم‌های تامین مالی جمعی آنلاین به ابزاری محبوب برای کسب‌وکارها و کارآفرینان جدید برای بازاریابی اختراعات، درآمدزایی و افزایش پایگاه مشتری تبدیل شده‌اند. در حالی که بهبود دسترسی به منابع مالی یک مزیت اقتصادی قابل توجه ارائه می‌دهد، سرمایه‌گذاران جمعی باید مراقب باشند قبل از حمایت قانونی از ایده اصلی، اطلاعات زیادی را منتشر نکنند.
حتی اگر یک محصول درخشان جدید، مفید و مبتکرانه ارائه کرده‌اید، اما تجاری سازی یک اختراع می‌تواند بسیار گران تمام شود. بین هزینه‌های تولید، هزینه‌های بازاریابی و هزینه تضمین حقوق مالکیت معنوی، بسیاری از مخترعان صرفاً بودجه لازم برای عرضه اختراعات خود را به بازار ندارند. خوشبختانه، اینترنت امکان اندازه‌گیری میزان علاقه بازار به یک محصول جدید و جمع آوری سرمایه از مصرف کنندگان علاقه‌مند را از طریق تامین مالی جمعی فراهم کرده است.
تامین مالی جمعی دارای چندین مزیت قابل توجه نسبت به روش‌های سنتی جمع‌آوری سرمایه است. به عنوان مثال، این امکان را به مخترعان می‌دهد که به شبکه‌هایی فراتر از خانواده و دوستان نزدیک خود دسترسی پیدا کنند، و اغلب مانعی برای ورود سرمایه‌گذاری خطرپذیر را ندارند. علاوه بر این، سرمایه جمع‌آوری ‌شده از طریق تامین مالی جمعی نیز شاخصی از علاقه مصرف‌کننده است که به مخترع کمک می‌کند یک پایگاه اولیه مصرف‌کننده را تشکیل دهد و یک جمعیت هدف را ایجاد کند.

با این حال، تامین مالی جمعی در کنار مزایای بسیاری که دارد، خطراتی نیز به همراه دارد. یکی از قابل توجه‌ترین مسائلی که می‌تواند ناشی از استفاده از سرمایه‌گذاری جمعی باشد، مشکل در حفاظت از مالکیت معنوی مخترع در طول فرآیند است. به منظور به دست آوردن وجوه، معمولاً مخترع ملزم است که مشخصات ایده خود و پیش‌فرض جدید پشت آن را به اشتراک بگذارد، که در غیاب قرارداد محرمانه یا عدم افشا، طبق قانون ثبت اختراع در اکثر حوزه های قضایی به عنوان افشای عمومی واجد شرایط است و ممکن است مانع از اعطای حق اختراع به مخترع شود.
همچنین اشتراک‌گذاری اختراع در یک انجمن عمومی می‌تواند منجر به تکرار و بهره‌برداری از محصول نهایی توسط رقبا یا سایر متخصصان در این زمینه شود. بنابراین بسیار مهم است که قبل از استفاده از تامین مالی جمعی برای افزایش سرمایه برای کسب و کار خود، از اختراع خود با یک درخواست ثبت اختراع محافظت کنید.

سرمایه‌گذاران جمعی چگونه می‌توانند از مالکیت معنوی محافظت کنند؟

سرمایه‌گذاران جمعی چگونه می‌توانند از مالکیت معنوی محافظت کنند

به طور کلی، یک سرمایه‌گذار جمعی باید قبل از افشای عمومی در راه‌اندازی کمپین یا ارائه یک طرح تجاری، اطمینان حاصل کند که حفاظت مالکیت معنوی لازم وجود دارد. به طور خاص، سرمایه‌گذاران جمعی باید چهار نوع مالکیت معنوی را قبل از ارائه به سرمایه‌گذاران در نظر بگیرند: (1) علائم تجاری، (2) حق ثبت اختراع، (3) حق چاپ و (4) اسرار تجاری.

ابتدا باید یک علامت تجاری ثبت شود تا حقوق مربوط به شناسه برند منحصر به فرد محصول یا خدمات را تضمین کند. علاوه بر این، ثبت هر نام دامنه با یک ثبت دامنه آنلاین برای ایجاد مالکیت انحصاری انجام شود. دوم، یک درخواست ثبت اختراع باید برای ساخت، استفاده و فروش انحصاری اختراع در اسرع وقت، ترجیحاً قبل از افشای عمومی در مورد پروژه، ثبت شود. در واقع، هنگامی که افشای محرک مشخصی انجام شود، مخترع تنها 12 ماه فرصت دارد تا قبل از از دست دادن حقوق ثبت اختراع، درخواست ثبت اختراع را ثبت کند. سوم، حق چاپ باید برای جلوگیری از کپی کردن عبارات ملموس مانند طرح‌های وب سایت یا برنامه‌های کاربردی بدون اجازه توسط دیگران به دست آید. در نهایت، سرمایه‌گذار جمعی باید به‌ویژه مراقب باشد تا از افشای اسرار تجاری (مانند دستور العمل‌ها، فرمول‌ها و فهرست‌های مشتریان) که پس از افشا شدن، وضعیت حفاظت شده ویژه را از دست می‌دهد، خودداری کند.

محافظت از اختراع خود قبل از کمپین تامین مالی جمعی

قبل از افشای هر بخشی از اختراع خود به صورت عمومی با استفاده از یک پلتفرم تامین مالی جمعی آنلاین، مهم است که از مالکیت معنوی درگیر محافظت کنید. برای یک اختراع جدید، این به طور کلی شامل تشکیل یک درخواست موقت ثبت اختراع و برنامه‌هایی برای ادامه درخواست‌های ثبت اختراع در کشورهایی که قصد فروش در آنها دارید.
اگر تشخیص داده‌اید که اختراع شما احتمالاً قابل ثبت است، باید اطمینان حاصل کنید که با افشای آن برای عموم بیش از یک سال قبل از ثبت، به دلیل مهلت‌هایی که آن کشورها در نظر می‌گیرند، از حمایت حق ثبت اختراع محروم نمی‌شوید.
گذشته از این مهلت، با افشای اختراع در هر مرحله قبل از تشکیل پرونده، شما این خطر را دارید که یک رقیب بتواند محصول مشابهی را توسعه دهد و درخواست خود را برای ثبت اختراع قبل از شما ثبت کند. اگر رقیب شما قبل از شما پرونده خود را ثبت کند، نمی‌توانید حق ثبت اختراع دریافت کنید، حتی اگر محصول خود را ابتدا اختراع کرده باشید. علاوه بر این، در برخی از کشورها، هرگونه افشای قبل از تشکیل پرونده، شما را به طور کلی از حق ثبت اختراع محروم می‌کند. به همین دلیل، بهتر است قبل از شروع فرآیند تامین مالی جمعی، درخواست ثبت اختراع را ثبت کنید.
ثبت درخواست قبل از افشای اختراع نه تنها به محافظت از صلاحیت ثبت اختراع شما کمک می‌کند، بلکه ممکن است رقبا را از کپی کردن و فروش محصول شما منصرف کند. در صورتی که اختراع شما کپی شود، و حق امتیاز شما در نهایت اعطا شود، ممکن است مستحق دریافت غرامت باشید. بدون حفاظت از حق ثبت اختراع، شما در معرض خطر از دست دادن فروش به رقبا هستید که می‌توانند به سرعت محصول شما را تکرار کنند و به بازار عرضه کنند. نمونه‌ای که اغلب ذکر شده از این فاجعه، کیت ساعت (Lunatik) است، محصولی که نزدیک به یک میلیون دلار در(Kickstarter) جمع‌آوری کرد قبل از اینکه توسط رقبای متعدد شکست بخورد، مخترعان این کیت حقوق خود را تضمین نکرده بودند.

محافظت از برند خود قبل از کمپین تامین مالی جمعی

محافظت از برند خود قبل از کمپین تامین مالی جمعی


اگر از نام خاصی در ارتباط با اختراع خود استفاده می کنید، عاقلانه است که آن را به عنوان یک علامت تجاری که نیاز به محافظت در برابر اختراع دارد، در نظر بگیرید. اطمینان حاصل کنید که آیا علائم تجاری، نام دامنه یا نام شرکتی در حوزه کاری شما وجود دارد که مشابه یا گیج کننده با نام محصول یا برندی است که قصد دارید به عنوان علامت تجاری خود استفاده کنید. اگر وجود داشته باشد، هنگام شروع استفاده از نام خود در معرض شکایت قرار می‌گیرید، بنابراین حتما جایگزینی را در نظر بگیرید.
هنگامی که مشخص کردید که علامت تجاری بالقوه شما در دسترس است، تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید آن را در طول فرآیند تامین مالی جمعی افشا کنید یا خیر. در حالی که پیوستن اختراع خود به یک نام جذاب یا به یاد ماندنی ممکن است موفقیت سرمایه‌گذاری جمعی شما را افزایش دهد، و همچنین بازاریابی را در ادامه مسیر آسان‌تر کند، این خطر را دارید که قبل از شما شخص دیگری شروع به استفاده از نام انتخابی شما، پرونده برای علامت تجاری یا خرید نام‌های دامنه مرتبط ثبت کند. بنابراین، تضمین حقوق علامت تجاری برای نام قبل از تأمین مالی جمعی، محتاطانه‌ترین اقدام است.
یکی دیگر از منابع بالقوه تضاد زمانی به وجود می‌آید که اختراع شما بهبود محصول موجود باشد یا اختراع دیگری غیر از اختراع شما را شامل شود. در مواردی که چنین است، و اگر این اختراع دیگر توسط یک حق ثبت اختراع فعال محافظت شود، اگر مجوزهای لازم را کسب نکرده باشید، ممکن است به نقض حق ثبت اختراع محکوم شوید.
در نهایت، اکثر کمپین‌های تامین مالی جمعی با عکس‌ها و ویدیوهایی که محصول جدید نوآورانه و همه ویژگی‌های آن را به تصویر می‌کشند، سرمایه‌گذاری را جذب می‌کنند. به خاطر داشته باشید که پیمانکارانی که برای تولید این موارد استخدام می‌شوند، عموماً حقوق خود را در غیاب توافقی بر خلاف آن حفظ می‌کنند. بنابراین استفاده از عکس‌ها و ویدیوهای ارائه شده توسط اشخاص ثالث ممکن است نقض حق چاپ باشد. قبل از استفاده از این آثار در کمپین خود، مطمئن شوید که تمام حقوق موجود در آن به شما اختصاص داده شده است.

ارزیابی پلتفرم‌های تامین مالی جمعی

ارزیابی پلتفرم‌های تامین مالی جمعی

گام بعدی در فرآیند تأمین مالی جمعی، انتخاب پلتفرمی است که به بهترین وجه با نیازهای شما سازگار باشد. در حالی که همه پلتفرم‌های تامین مالی جمعی عملکرد اساسی یکسانی را انجام می‌دهند، اما از نظر حوزه قضایی و حمایت‌هایی که به مالکیت معنوی مخترعان اختصاص داده شده است، متفاوت هستند بررسی مفاد قراردادی مرتبط با مالکیت معنوی با پلتفرم تأمین مالی جمعی که انتخاب می‌کنید بسیار مهم است.

برخی از مسائل کلیدی عبارتند از:

  • این پلتفرم در کدام حوزه‌های قضایی فعالیت می‌کند؟
  • آیا حفاظت از مالکیت معنوی توسط این پلتفرم برای مخترعان وجود دارد؟
  • نظرات و پیشنهادات ارائه شده در مورد اختراع شما در طول کمپین تامین مالی جمعی شما متعلق به چه کسی است؟ آیا مفسران حقوق مالکیت معنوی خود را نسبت به شما از دست می‌دهند، یا مالکیت پیشنهادات ارائه شده را حفظ می‌کنند؟
  • پلتفرم تأمین مالی جمعی در مورد نقض احتمالی (حتی تصادفی) مالکیت معنوی چه سیاستی دارد؟ برخی از پلتفرم‌ها ممکن است پس از دریافت یک اخطار نقض، کمپین‌ها را غیرفعال کنند.
  • آیا حقوق مالکیت معنوی مرتبط با محصول یا مؤلفه‌های بازاریابی وجود دارد که پلتفرم تأمین مالی جمعی به دلیل وابستگی شما می‌تواند ادعای آن را داشته باشد؟

در فرآیند بررسی این سؤالات، و هرگونه ملاحظات مالکیت معنوی دیگری که ممکن است مطرح شود، ممکن است مفید باشد که با یک وکیل مشورت کنید تا در بررسی قرارداد و هر شرط دیگری که توسط پلتفرم مورد نظر شما تعیین شده است کمک کند.

بعد از کمپین تامین مالی جمعی

زمانی که از دارایی های خود محافظت کردید و پلتفرم تأمین مالی جمعی را که به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد انتخاب نمودید، کار شما تمام نمی شود. در یک سناریوی ایده آل، کمپین سرمایه گذاری جمعی شما به میزان سرمایه مورد نظر می رسد یا از آن فراتر می رود و شما می توانید محصول خود را توسعه داده و آن را به بازار عرضه کنید.
در آن مرحله ممکن است لازم باشد یک درخواست ثبت اختراع معمولی را که نسخه رسمی درخواست موقت شما است، ثبت کنید و باید مطمئن شوید که آیا قوانینی در مورد مالکیت پیشنهادات ارائه شده توسط مصرف کنندگان یا سرمایه گذاران در پلتفرم کمپین وجود دارد یا خیر. ممکن است شخصی که برای محصول شما پیشنهاد می دهد ادعای فوری نداشته باشد، یا بعداً زمانی که محصول شما موفق شد سعی کند مالکیت خود را ادعا کند. هرکسی که در مفهوم اختراع ادعا شده مشارکت داشته باشد، ممکن است مخترع مشترک و در صورت عدم توافق بر خلاف آن، مالک مشترک در نظر گرفته شود، و در نتیجه ممکن است مستحق سهمی از سود نیز باشد. همانطور که گزینه های دیگری برای بهره برداری از حقوق اختراع در دسترس است.

همانطور که محصول شما سهم بازار را به دست می آورد، مهم است که مراقب تخلفات رقبا باشید. تبلیغات یک کمپین موفق ممکن است کسانی را جذب کند که به دنبال بهره برداری از کاری هستند که شما در تحقیق و توسعه با تکرار و ارائه اختراع خود برای فروش انجام داده اید.

نتیجه

تامین مالی جمعی یک راه عالی برای ارتباط با سرمایه گذاران و مشتریان بالقوه برای تسهیل تجاری سازی یک اختراع در مراحل اولیه است. اگر به درستی انجام شود، می تواند به شما کمک کند محصول خود را بدون انباشت بدهی قابل توجه به بازار بیاورید و به خودی خود به عنوان یک ابزار بازاریابی عمل کند. با این حال، به دلیل ماهیت پیچیده آن، تامین مالی جمعی نیز مملو از دام های مالکیت معنوی است که مخترعان باید برای اجتناب از آنها احتیاط کنند. با بررسی دقیق اختراع خود، ثبت درخواست‌ها در صورت نیاز برای همه اشکال مربوط به حقوق مالکیت معنوی از قبل، و درک شرایط تعامل با پلتفرم تأمین مالی جمعی که انتخاب می‌کنید، می‌توانید در عین حال که مالکیت اختراع خود را حفظ می‌کنید، از فرآیند تأمین مالی جمعی سود ببرید.

منبع:

https://www.heerlaw.com/crowdfunding-intellectual-property-rights

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا